Zwanger? Dan kan in bad gaan heerlijk zijn! Maar kun je zwanger in bad?

In dit artikel lees je alles wat je moet weten om veilig in bad te kunnen tijdens je gehele zwangerschap.

In bad gaan is niet alleen heerlijk, het kan je ook goed helpen ontspannen, vermoeide spieren tot rust laten komen en je gewrichten even een pauze geven van het gewicht van de zwangerschap. Warm water werkt tevens pijnstillend, maar hoe ga je nou het beste in bad als je zwanger bent?

Veilig zwanger in bad

Er zijn twee dingen waar je op moet letten als je in bad gaat terwijl je zwanger bent. Ten eerste is de temperatuur van het water belangrijk, dat mag niet te heet zijn. Ten tweede is de duur van het badderen belangrijk, je mag, helaas, niet te lang in bad.

Als je te lang in een te heet bad zit, kun je oververhit raken. Je spreekt van oververhitting als je lichaamstemperatuur boven de 39 graden uitkomt. Dit gebeurt al als je ongeveer 10 minuten in een bad van 40 graden zit!

Oververhitting kan ervoor zorgen dat je bloeddruk daalt, waardoor je baby minder toegang heeft tot zuurstof en voedingsstoffen. Daarnaast kun je je duizelig en slap voelen en mogelijk zelfs flauwvallen. Belangrijke redenen om ervoor te zorgen dat je niet oververhit dus!

Zwanger in bad gaan per trimester

Eerste trimester

Tweede trimester

Derde trimester

Badproducten

Lekker, zo’n bad! Kaarsje aan, lekker koel drinken bij de hand, boekje… Maar wat gooi je er nu in? Vooropgesteld: er hoeft niets in bad, behalve een prachtige zwangere mama en niet-te-heet water.

Hetgeen ik toch altijd adviseer is magnesiumzouten toe te voegen aan het bad. Je lijf gaat namelijk een osmose-proces aan met het water om je heen, zeker als je er lang in ligt. Een watte? Een proces waarbij je water uit je lichaam afgeeft aan het badwater, om de concentratie van zout binnen en buiten je lijf gelijk te maken. Heb je wel eens gemerkt dat je wat wiebelig bent als je uit bad komt? Dat kan daarmee te maken hebben. Als je badzout in het bad toevoegt, heb je dat niet!

Mocht je toch geïnteresseerd zijn in andere badproducten, let dan vooral op de ingrediënten: zorg dat er geen weekmakers of mogelijk irriterende stoffen in je badproducten zitten. Kies, voor zover mogelijk, voor producten met een natuurlijke oorsprong. Als je moeite hebt met slapen, zou je bijvoorbeeld een beetje lavendelbadolie kunnen gebruiken. Denk er wel aan dat je huid gevoeliger kan reageren in je zwangerschap dan normaal, dus wees goed bedacht op mogelijke irritaties achteraf.

 

Eén reactie

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *